Review marketingtool: Majestic

Het web optimalisatie bedrijf Majestic bestaat al sinds 2004. Zij bieden een indexering van de meest recente URL’s aan en een enorme database met zes biljoen URL’s. Één van de primaire doelen van Majestic is de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. 
In Majestic kun je in een overzichtelijke database geïndexeerde URL’s vinden, met als doel de SEO strategie te verbeteren. Je kunt een URL beoordelen via de website, dit is een oppervlakkige beoordeling. Wanneer je een diepere analyse wilt heb je een betaald abonnement nodig. 

Pluspunten:

  •     Je ziet snel hoe backlinks opgebouwd zijn en waar knelpunten liggen.
  •     Majestic bevat alle informatie die je nodig hebt om met linkbuilding aan de slag te gaan. 
  •     Slechte anchorteksten, toxic backlinks en links van andere websites haal je gemakkelijk naar voren. 

Minpunten:

  •     Betaalde abonnementen, geen gratis variant
  •     De tool richt zich voornamelijk op linkbuilding

Gebruiksvriendelijkheid

De website biedt de mogelijkheid om deze volledig om te zetten in het Nederlands. Hierdoor is de website voor veel Nederlanders een stuk gebruiksvriendelijker in vergelijking met andere SEO tools. De mogelijkheid voor een gratis proefperiode is er helaas niet, wel zijn de kosten voor het Lite-pakket zeer voordelig. Een handige en overzichtelijke SEO tool in gebruik! 

Mogelijkheden Majestic

Via Majestic kunnen de beste websites opgespoord worden door middel van de Site Explorer tool. De populairste websites kunnen in de gaten gehouden worden met Majestic Campaigns. Met Link Context kun je de koppelingen naar je eigen site en die van concurrenten bepalen. Daarnaast is het mogelijk om koppelingen die overeenkomen binnen twee websites te vergelijken met elkaar.

Site Explorer Majestic

Met een Site Explorer krijg je de bruikbare data van een website te zien, zoals bijvoorbeeld de waarde die zij in Google hebben. De website geeft je inzicht in het aantal links waarnaar een website verwijst, hiermee kun je een schatting maken hoe goed een domein scoort. Voor de backlinks is weer een aparte pagina. Majestic houdt de Trust Flow en de Citation Flow van een website bij. 
Trust Flow is, zoals de naam al zegt het vertrouwen van de verwezen links. Een linkje van een website met hoge autoriteit zorgt voor een hoge Trust Flow. Een website die gezien wordt als SPAM zorgt voor een lage Trust Flow.
Citation Flow is het aantal links dat naar een domein verwijzen. Het gaat dus puur om de hoeveelheid, niet de kwaliteit van de links. 

Topical trust flow

De Topical Trust Flow is de relatie tussen een website en de markt waar deze website in actief is. De Topical Trust Flow laat zien uit welk deel van de markt de links afkomstig zijn. Hiervoor wordt een enorme lijst aan data gebruikt. De tool houdt voor immens veel domeinen bij in welke onderwerpen zij vallen. Dit wordt gedaan op basis van zoekwoorden die op de website voorkomen. 
Daarnaast heb je met behulp van Majestic binnen no-time een lijst met alle domeinnamen die naar een website verwijzen. Op deze manier krijg je een goed beeld van de status van een website. Deze lijst met duizenden domeinen kun je met één klik downloaden. Je kunt ook eenvoudig uitzoeken welke pagina’s naar specifieke pagina’’s van jouw website of die van concurrenten verwijzen. 

Anchor-teksten

De anchor tekst is de tekst die gebruikt wordt als link bij een verwijzing. Om een goede positie te verkrijgen in Google zijn deze anchor-teksten erg belangrijk. Google snapt door deze anchor teksten waar de website over gaat en welke zoekwoorden vertoont moeten worden. Majestic laat je zien welke anchor-teksten er in de links naar de website gebruikt worden. 

Fresh Index

Met de Fresh Index tool kun je de nieuwste data van het internet afhalen. Backlinks worden vaak al binnen 24 uur gevonden zodat deze sneller worden meegenomen in de berekeningen van de website. Backlinks naar concurrenten kunnen door middel van de Fresh Index super snel gevonden worden. Op deze manier blijf je op de hoogte van de laatste veranderingen binnen de SEO van de concurrent. Ook wanneer een website offline gaat of verwijderd wordt krijg je hier informatie over.

Backlink Tool

Om een goed overzicht te krijgen van jouw backlinks en die van concurrenten kun je de backlink tool gebruiken. Wanneer je een URL invult krijg je alle data te zien over deze URL. Er wordt gekeken naar de verschillende pagina’s op andere websites die naar deze pagina linken. Je vind hier ook informatie over de branches waarin de websites acties zijn. Hierdoor optimaliseer je snel de diverse links vanuit de juiste branche met als doel uiteindelijk meer juiste links op jouw website. 

Kosten

Majestic heeft bij het Lite en Pro-pakket een 7 dagen geld terug garantie. Met het Lite-pakket kun je als beginnende SEO’er prima uit de voeten. Als ervaren SEO’er is het aan te raden om voor het Pro-pakket te gaan. De volledige prijzen en pakketten? Klik hier 

Conclusie 

De mogelijkheden met betrekking tot linkbuilding zijn enorm. Alle backlinks waarnaar verwezen wordt op één pagina, het analyseren van anchor-teksten of het uitzoeken van de domeinen die verwijzen naar jouw website zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden. Wij zijn zeer positief en raden aan om zeker eens een kijkje te nemen! Houdt wel rekening met het feit dat de tool zich voornamelijk richt op linkbuilding, voor andere SEO gerelateerde functies heb je weer een andere tool nodig. Dit vinden we dus wel een minpunt want er zijn veel andere tools die meeromvattend zijn.

cloud-vips
Blog artikelen