Review SEO tool: Moz

Een van de oudste SEO tools is de tool Moz. Deze tool is al jaren populair op het gebied van website optimalisatie. De tool werd opgericht in 2007 toen de markt nog vrij nieuw was. Moz werd hierdoor niet tegen gehouden, de tool groeide in kort tempo uit tot de top van de SEO wereld. Moz wordt door veel SEO’ers nog steeds gezien als een van de betere. In deze review nemen we je mee en bekijken we of Moz echt zo’n goede SEO tool is. 

Voor- en nadelen Moz

Om meteen te weten waar je aan toe bent beginnen we met de voor- en nadelen van Moz. 

Voordelen Nadelen
  • Mogelijkheid om Moz 30 dagen gratis uit te proberen
  • Teveel nadruk op het aantal URL's
  • Zeer betrouwbare SEO tool

 

  • Metten inzicht in bepaalde zoekresultaten
 

Gebruiksvriendelijkheid

Moz biedt gebruikers de precieze benodigde informatie waar zij naar op zoek zijn. Hierdoor wordt de tool als zeer gebruiksvriendelijk bevonden. De SEO tool is zeer handig voor mensen die zelf hun website beheren en geen behoefte hebben aan mega uitgebreide tools zoals Semrush of Ahrefs. De informatie die via Moz wordt verkregen is meer de basis. Dat wilt niet zeggen dat Moz niet de benodigde functionaliteiten biedt. Wanneer je onderzoek wilt doen naar zoekwoorden, bepaalde URL’s wilt testen of ranking bij wilt houden dan is Moz is geschikte tool voor jou.

Tools / functionaliteiten

Zoals we hierboven al zeiden is Moz geen mega uitgebreide tool, hieronder hebben we de functionaliteiten van Moz voor je toegelicht. 

Link Explorer
Als je bezig bent met het optimaliseren van de SEO van je website is een belangrijk onderdeel: linkbuilding. Waar komen de backlinks van je concurrenten vandaan en kun jij deze backlinks ook krijgen? Met de Link Explorer krijg je allerlei inzichten omtrent backlinks van een specifieke pagina. De verkregen lijst met backlinks kun je filteren op basis van soort links. Iedere link heeft een bepaalde waarde, de MozRank. De functie geeft ook aan of er SPAM-links naar je website gaan. Deze tool is zeer handig om in te schatten hoe jouw concurrentie het doet 

On-page Grader
Een andere functionaliteit die Moz biedt is de optimalisatie van een zoekwoord. Wanneer je een URL en een zoekwoord invult wordt er door Moz een berekening gemaakt hoe goed je pagina geoptimaliseerd is voor dat zoekwoord. De factoren die Moz hiervoor gebruikt zijn gebaseerd op eigen onderzoek onder diverse websites. Daarnaast kun je met de On-Page Grader zien waar concurrenten op dit moment iets laten liggen. Zo weet je meteen waar jij jezelf moet optimaliseren. 

Zoekwoorden 
De belangrijkste factor op het gebied van SEO zijn zoekwoorden. Wanneer jij niet weet op welke zoekwoorden je je moet richten kom je niet ver. Met de Keyword Explorer krijg je honderden suggesties van een bepaald zoekwoord. Je ziet van ieder van deze zoekwoorden het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. 

Fresh Web Explorer
Inzicht in hoe goed je content scoort bij de doelgroep kun je bijhouden met de Fresh Web Explorer. In deze tool zie je de nieuwe links en benoemingen van jouw website en die van concurrenten terug. Binnen een oog opslag zie je waar concurrenten hun backlinks vandaan halen, vervolgens heb je ze binnen een handomdraai toegevoegd aan je eigen backprofiel. 

Rank Checker
Met de Rank Chekcer wordt dagelijks weergegeven op welke positie jij staat met een bepaald zoekwoord. Het zoekwoord waar je hoog wilt scoren vul je zelf in, de Rank Checker geeft dagelijk weer waar je daadwerkelijk staat. 

On-Demand Crawl
Google ziet wanneer een website niet goed functioneert, hij biedt deze daarom niet graag aan aan zijn gebruikers. Met de On-Demand Crawler krijg je dagelijks een update van de technische aspecten van je website. Wanneer er iets mis is met je website kun je op deze manier gemakkelijk schakelen zonder dat je dit zelf dagelijks in te gaten hoeft te houden. 

Moz Local
Lokaal vindbaar zijn is hartstikke belangrijk! Mensen gaan nog steeds op zoek naar een winkel of bedrijf in de buurt. Je online zichtbaarheid optimaliseren? Door middel van Moz Local zie je precies aan welke factoren jouw website moet voldoen om te groeien op het gebied van online zichtbaarheid. 

Kosten

Je kunt Moz Pro uitproberen met een 30 dagen gratis try-out. Wil je al meteen een pro account aanschaffen? Dan heb je de keuze uit 4 pakketen. Je kunt gaan voor een standaard pakket, medium, large of premium. Het aantal zoekwoorden, crawled pages en URL’s verschilt per pakket. Benieuwd naar de prijzen? Die vind je hier. 

Conclusie

Als een van de eerste SEO tools heeft Moz het al ver geschopt. De tool is kleiner dan een tool als Ahrefs of Semrush. Wanneer je beginnend SEO’er bent en genoeg hebt aan de basis raden we Moz zeker aan. Mocht je net iets meer willen iets het verstandig om te gaan voor een tool als Semrush of Ahrefs. 

cloud-vips
Blog artikelen