Hoe ziet de optimale webshop layout er uit?

Je herkent het misschien wel, je bezoekt een webshop maar als je aan het zoeken bent vind niet je niet waar je naar opzoek bent. Heel vervelend! Want de kans is groot dat het product wel gewoon op de webshop stond, het stond alleen niet overzichtelijk weergegeven. Door een kloppend design, creëer je gebruiksgemak voor je bezoekers. Maar waar moet je dan opletten? Wij geven je in deze blog een aantal tips voor het optimale webdesign voor je webshop.

Homepage is je etalage

Wanneer een bezoeker op jouw webshop komt heeft hij een bepaald verwachtingspatroon. Je kunt een homepage ook wel zien als een online etalage, bezoekers scannen en kijken beantwoorden een aantal vragen voor zichzelf. Wat zie ik? Waar gaat dit over? Trekt het mijn aandacht? En waar moet ik klikken? Het is dus belangrijk dat de homepage aansluit op de verwachtingen van jouw doelgroep.

The rule of thirds

Een regel die veel wordt toegepast bij het design van een webshop is ‘de regel van derden’. Door middel van deze methode wordt je beeld verdeeld in een raster van 9 gelijke vakken. De aandacht van de gebruiker wordt gevestigd op de snijpunten van de vakken, het is dus belangrijk dat jij je onderwerp op deze snijpunten plaatst. Belangrijke lijnen kunnen ook op de lijnen van derden geplaatst worden.

Maak gebruik van templates

Wist je dat er online ook verschillende templates te vinden zijn voor de layout van je webshop? Het opzetten van de layout voor je webshop hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Je kunt online een template downloaden en deze installeren op je webshop, dit kan bij software als WooCommerce, WordPress, Shopify en ga zo maar door.

Aan de slag!

Probeer het zelf maar eens! Wanneer jij op een webshop bent springen bepaalden elementen of knoppen meteen in het oog en je associeert een gevoel bij een bepaalde kleur. Hopelijk heb je wat aan deze tips en ga je ze zelf toepassen voor het webdesign voor je webshop. Succes!

cloud-vips
Blog artikelen