In ons eerdere artikel heb je kunnen lezen wat SEO nu eigenlijk is, een belangrijk onderdeel van SEO is Copywriting. Maar hoe zet je dit onderdeel op de juiste manier in? Dat vertellen we je in dit artikel! 

Wat is SEO copywriting?

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit betekent zoekmachine optimalisatie. Bij SEO gaat het over de organische zoekresultaten, dit zijn ook wel de gratis zoekresultaten. Copywriting is niets meer dan het schrijven van teksten voor de inhoud van de website. Deze twee termen samen, SEO copywriting zijn dus webteksten die voor jou bezoekers en voor zoekmachines interessant zijn. Je schrijft interessante teksten voor jouw bezoekers maar speelt tegelijkertijd in op de relevante zoektermen.

Tips voor SEO copywriting

  1. Doe een zoekwoordenonderzoek

    Tijdens het schrijven van je teksten dien je gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Maar hoe weet je nu wat de juiste zoekwoorden zijn? Hier zijn verschillende tools voor maar vaak zijn deze tools tegen betaling. Een populaire gratis tool is zoekwoord.nl hier kan je precies zien hoe vaak er gezocht wordt naar de desbetreffende zoekterm en welke andere gerelateerde zoektermen er zijn. Ook is er de optie voor Google Suggest en gerelateerde zoekopdrachten. Typ maar eens een woord in op Google, je krijgt dan gerelateerde zoekopdrachten te zien die voor jou nuttig kunnen zijn.

  2. Zorg dat jouw content uniek is

    Tuurlijk is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in je teksten gebruiken zodat je vindbaar bent in Google, maar naast het gebruiken van zoekwoorden dient de content ook interessant te zijn. De bezoekers die op jouw website komen dienen overtuigd te worden. Zorg dat je content uniek is. Door het kopiëren van andermans content kan Google je bestraffen met een penalty. Met een penalty kan het dat jij voor een bepaalde periode niet zichtbaar bent in de zoekresultaten.

  3. Zorg voor een goede titel en meta description

    Dit is de informatie die een bezoeker ziet voordat hij jouw website opent. Hier moet dus de belangrijkste informatie staan met trefwoorden en een eventuele call-to-action waardoor je bezoekers door willen klikken. Gebruik voor een titel zo’n 55 karakters, inclusief spaties. Deze titel dient uniek te zijn per pagina. Voor de meta description wordt het aangeraden een maximum van 155 karakter aan te houden, inclusief spaties. Zorg ervoor dat deze beschrijving bij de inhoud van de pagina past.

Aan de slag!

Nu je weet wat SEO copywriting inhoudt kun je zelf beginnen met het schrijven van bindende en boeiende teksten. Het gebruik van de juiste zoektermen is belangrijk maar een tekst dient wel leesbaar te zijn.

cloud-vips
Blog artikelen